FINLAND VS CHILE

Finally, klar med nattlivsprojektet, blev nöjd men bara nöjd orkade ändå inte lägga ner mer energi på den..skit samma. Uh pundarhuven finns det i världen, finns det i klassen, i Sverige och i Chile ja i hela världen. Jag ska skapa ett mansvapen och förgöra alla män på vår jord eller åtminstone plocka ut deras iq befriade hjärnceller och stoppa in några kvinnliga så kanske den här världen kan bli bättre någongång!  Shit asså män are stupiiiiid, är lite extra arg idag efter en viss diskussion i skolan påbörjad av fårskallen.

Imorgon blir det en liten klasstripp, vi ska till landet eller vart det nu var och käka och bada pool, ska bli najs. Sen nästa vecka drar vi ner till Chiloé på filmfestival. Men jag drar ner dit lite innan med ale, han ska visa mig runt lite där på ön.


Dags att sova, hoppade precis ut ur duschen och fick sån där bastu känsla, ni vet efter att man har bastat och det ångar från huden, jag säger bara Finland!! Jag saknar Finland så sjukt jävla mkt, jag saknar stugan vi har där. Just nu skulle jag döda för att få vara där just just nu.  Det bästa man kan göra här i livet är att basta och tvätta håret i sjön det finns inge grymmare tror jag och sen grilla korv på kvällen och titta ut över en stilla sjö och dricka annans Jaffa (light) of course. I Finland sover jag som bäst, jag tror det är för att lakanen får en magisk touch när de över hela hösten, vintern och våren ligger och väntar på att få vecklas upp och bäddas ner i sängen, såna lakan ger världens bästa sömn och de luktar lite trä och landet. Och den bästa morgonen är att vakna upp och hur klyschigt det nu än låter så vaknar man upp till fågelkvitter eftersom det typ bara finns skog i Finland;). Käka frulle på verandan såklart Valios bananyoghurt eller långfil kanske med jordgubbsmak, trycka i sig shit nu kommer jag inte på namnet men det är någonslags brödbullelängd som smakar himmelskt! Eller om man vaknar lite senare kanske en köttpirog med maaaassa ketchup och senap..åh finsk senap herregud!!

Jag tror att ett av de bästa minnena jag har eller som jag kommer ihåg tydligast från när jag var typ 13,14 år var när jag och en kusse lirade gameboy, läste kalle anka pocket och spelade kort och käkade alfabetsgodis (ni finnar vet vilket godis) och bara latade oss i en hel vecka!!



Eller minnen när man hälsade på en släkting som hade massa kossor och man fick klappa kalvarna eller hoppa runt bland höbollar, ni vet dom där stooora vita som ser ut som gigantiska snöbollar, hö luktar så jävla gott. Eller när man tog ekan ut på sjön om kvällarna och la i fiskeburar och det luktar sådär abborre haha ok det låter skumt men det är härligt. Eller när man en solig dag bara slappar i hängmattan och till sin hjälp gungar med en pinne tills man slår runt! Eller när man har släktmiddagar och alla ska tala om hur stor man blivit att man var såååå liten sen sist dom såg en, eller när alla lirar piltävling eller femkamp eller poker eller yatzy eller när man åker in till stan och storhandlar mat och man laddar upp skafferiet med syltmunkar och rispiroger, ja man går upp 10 kilo efter varje Finlandsvistelse hehe men det är det såå värt det, fazerchoklad, finskkorv, lax, lakrits you name it. Finland har alla godsaker man behöver.



Och jag får naturligtvis inte glömma resan dit, båten!!!!! Viking line i mitt hjärta eller Silja line nee har åkt mest med vikingline, den båten är verkligen feeling. Jag minns att inför varje gång vi skulle åka till båten så kunde jag inte somna kvällen innan, så speciellt är det. Bååten min kära lilla båt, ljudet av att öppna hyttdörrarna ni vet med hyttnyckeln klick, det låter speciellt likaså när dörren stängs igen eller till och med ljudet när man spolar toaletten eller vinflaskorna som klingar inne på taxfree, ja alla dom ljuden hör jag som världens klaraste melodi i mitt huvud. Eller att ligga och lyssna på båtmotorn när man ska sova, en vaggvisa i sig och man blir lugn och somnar och vaknar till God morgon mina damer och herrar vi anländer strax i åbo hamn. Då är det dags att ge sig ner eller upp till bildäcket och spänna fast sig innan den 6 timmars långa resan börjar mot stugan. Dom 6 timmarna är magiska också, kanske inte för den som kör=P  Men jag minns taxfreegodis, freestyles och batterier som tar slut, fikapauser, kohagar, stugor, tusentals sjöar, skogar, små landsvägar Finlands landskap är tatuerat innanför mina ögonlock. Och finally när man rullar ner för backen som tar en till stugan!

Men som sagt var att basta det kan jag stolt säga att vi finnar kan! Hur många grader klarar en svenne klenis liksom 50 eller;)  hehe ne skojja men ååh hälla öl på stenarna så det luktar nybakat bröd uuuhh. Så här kommer den egentliga sanningen om att finnar skulle dricka så mkt öl, hälften går åt till allt bastande alltså att hälla på stenarna eller ja kanske dricka i bastun kanske det var ja hehe whatever, Finland är bäst! 2008 var ett chilenskt år, 2009 ska jag ägna åt att återuppta och uppleva mitt finska jag igen! Det lovar jag.


Titta där har vi stugan, sjön och ekan, alltså fuck charter 
Suomi here we go! Uhlalala


Jag är grym på att fiska:P


Hahaha är ju tvungen att lägga upp den här bilden från typ 1989, jag sitter
där brevid mamma med matchande t-shirt ,  80 talet asså:)



och den här då, jag och några polare drog på en festival i åbo
vi var 15 och jag tror att det här är den enda nyktra festivalen vi åkt på.
Vi var snälla och duktiga 15 åringar faktiskt trots finskt blod.höhö.
och självklart Suomi tröjjan på!:)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill bara kraaamaaa om diiiiiig jätte mycket när jag läser ditt senaste inlägg om hur mycket du saknar och tycker om finland. Jag bara känner lukten av trä i lakanen och vill äta hundra piroger och dricka jaffa = D

Lite chile över det hela saknar er dumbummar det glädjer mig att ni hänger fortfarande. PUSS PÅ ER BÅDA



ps: ser fram emot eran hemkomst som faaaaaaaan, jag har planer för våran framtid. Ds



2008-12-12 @ 12:52:47
Postat av: cluttis

OJ GLÖMDE SKRIVA ATT DET VA JAAAAG, cluttprutt

2008-12-12 @ 12:53:48
Postat av: markkulainen

ja Linda, du fick mig sanerligen att le. Det lät så underbart, så vackert.

2008-12-15 @ 19:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0